Cum te ajută brandul personal să te protejezi de amenințarea I.A.

0

Ne convine sau nu, lumea se schimbă și, de cele mai multe ori, schimbările care se produc ne afectează viața ireversibil. Mai mult decât atât, ele se produc cu o rapiditate năucitoare, care ne sperie și ne derutează, pentru că nu avem destul timp să procesăm informațiile și pentru că nu reușim să anticipăm la fel de repede direcția în care se îndreaptă lucrurile sau să estimăm riscurile pentru a ne face un plan B de bătaie și de acțiune.

Cea mai nouă amenințare care planează asupra noastră azi este inteligența artificială. Dezvoltarea ei și capacitatea de a genera rapid rezultate care omului i-ar lua prea mult timp fac ca I.A. să aibă  un impact semnificativ asupra forței de muncă și a locurilor de muncă din întreaga lume. Sunt voci care afirmă deja că, până în 2025, peste 300 de milioane de locuri de muncă ar putea fi afectate de automatizare și de inteligența artificială.

Cele mai vulnerabile locuri de muncă sunt cele ale lucrătorilor din domeniul manufacturier și producție, ale operatorilor de call-center, ale celor din domeniul contabilității și finanțelor, ale șoferilor de camion și conducătorilor de utilaje, dar și ale lucrătorilor în domeniul construcțiilor și al ingineriei civile. În general, vorbim despre joburi care implică sarcini repetitive, dar nu excludem nici joburile complexe și specializate, cum ar fi copywritingul.

În tot acest nou context, care ne-a luat pe toți pe nepregătite, oamenii au nevoie să găsească soluții și trebuie să se adapteze la schimbare pentru a rămâne relevanți. Vestea bună este aceea că, oricât de eficientă este inteligența artificială, oricât de rapidă în execuție și în producerea de rezultate, ea nu va putea înlocui niciodată 100% omul. Limita inteligenței artificiale este aceea că, dincolo de competențe și abilități, nu este om – este doar un program. Mai devreme sau mai târziu, oamenii vor resimți nevoia interacțiunii cu semenii lor. În viitor, diferența dintre serviciile prestate de mașinării și cele prestate de om va resimțită ca diferența dintre o pâine caldă de casă și una fabricată pentru producție largă sau ca diferența dintre o bere oarecare și o bere artizanală ori, că mergem și în alt domeniu, ca diferența dintre o ie cusută în serie și una lucrată manual. Tot ce va fi făcut de către om va fi mai rar, mai valoros și automat mai scump – iar cei care vor ști să le facă vor avea posibilitatea să câștige mai mult și să își vadă munca valorizată, în sfârșit, corespunzător.

Prin urmare, o soluție de a nu deveni victima automatizării, a robotizării și inteligenței artificiale este să devii din ce în ce mai bun pe ceea ce faci. Asta presupune un efort susținut, depus în direcția îmbunătățirii abilităților digitale și a învățării continue. Oricine se sperie de I.A. trebuie să nu uite că abilitățile umane, precum creativitatea, empatia și gândirea critică, rămân importante. Dezvoltarea acestor abilități poate fi utilă într-un context în care automatizarea nu poate înlocui pe deplin munca umană.

În nou configurata realitate, oamenii își vor da seama că nu mai pot ignora la infinit chestiunea brandului personal, care va deveni un important colac de salvare, în sensul în care îi va ajuta pe specialiștii în domeniu să își demonstreze calitățile și să devină mai apreciați decât mașinăriile, dar va fi și un instrument extrem de util într-un context în care concurența pentru locurile de muncă va fi mai puternică decât oricând. Asta include construirea unei prezențe online puternice, participarea la conferințe și alte evenimente de networking, precum și dezvoltarea unui portofoliu impresionant. Mai mult decât atât, prin intermediul personal branding-ului, oamenii își vor putea construi un portofoliu de competențe și experiențe unice, care îi vor diferenția de tehnologia automatizată.

Personal brandingul poate fi o modalitate esențială de a vă diferenția de tehnologia automatizată și de a vă menține relevanți într-un mediu de afaceri tot mai automatizat. De ce? Pentru că brandingul personal este o adevărată artă de a vă promova imaginea personală și profesională, care vă permite să punctați exact acele plusuri care fac necesară prezența omului în acest înfricoșător tărâm al inteligenței artificiale. Nu uitați că oamenii au nevoie să primească și să acorde încredere, iar încrederea o va câștiga întotdeauna mult mai ușor omul decât un robot – nu contează cât de inteligent pare și cât de dezvoltat îi e softul. La urma urmelor, omul este cel care a generat inteligența artificială și nu invers. Și, în calitatea sa de creator, tot omul va fi cel care va avea creativitatea, intuiția și priceperea de a o ține sub control. Așadar, oamenii trebuie să înțeleagă că nu au de ce să concureze cu inteligența artificială, ci să găsească o modalitate de a coopera cu ea”, spune Cristina Norocel.

Fondatoare a agenției Marketing FX și expert în brand personal, Cristina Norocel a ajutat sute de oameni să își găsească atât curajul de a-și schimba direcția profesională, cât și calea pe care să meargă în noul drum ales, ajutându-i pe oameni să-și identifice punctele forte și să se diferențieze de concurență prin elemente unice, cum ar fi stilul personal sau valorile personale. Prin optimismul cu care își desfășoară în continuare activitatea, nestingherită de forța și succesul impresionant al inteligenței artificiale în domeniul în care activează, Cristina demonstrează pe viu că viața merge mai departe. Vorba cântecului, The Show Must Go On – cu sau fără inteligență artificială.